Det viser seg at opptil 21 prosent av kvinner rammes av PCOS i fertil alder [5]. Det kan altså være 1/5 av alle fertile kvinner! I denne artikkelen får du litt informasjon om PCOS og hvilke grep du selv kan gjøre for å redusere symptomene. Blant annet viser noen studier at et ketogent kosthold kan være fordelaktig for en kvinne med PCOS. 

 

Hva er polycystisk ovariesyndrom?

Polycystisk ovariesyndrom er et tilstand der hormonene er i ubalanse. Dette fører til at eggstokkene blir væskefylte hulrom (cyster), eggcellene blir ikke ordentlig modnet og eggløsningen uteblir. De hormoner som påvirkes mest av en hormonell ubalanse er østrogener, androgener og progesteron. Dette går ut over menstruasjonen, eggløsningen , hårveksten på kroppen og i ansiktet.

Stadig flere blir bevisst på hva PCOS er og hvilke symptomer dette syndromet kjennetegnes. Likevel er det et underdiagnostisert syndrom og mange er ikke klar over at de har PCOS. Opp til 72 prosent av de med PCOS er infertile, og 16 prosent av øvrige infertile kvinner har en udiagnostisert PCOS. Samtidig er dette syndromet assosiert med økt risiko for å utvikle diabetes type 2, depresjon, livmorkreft, fettlever, søvnapne, høyt blodsukker, høyt kolesterol, høyt blodtrykk, metabolsk syndrom samt hjerte- og karsykdom [6].

 

Symptomer på polycystisk ovariesyndrom

Hos kvinner kjennetegnes dette av uregelmessige menstruasjoner eller at denne uteblir helt. Derfor kan det være vanskelig for disse kvinnene å bli gravide. Disse kvinnene er også ofte plaget med fet hud og kviser, også kalt akne. Statistikk viser også at halvparten av kvinnene er overvektige. De mest vanlige symptomene på PCOS er:

  • Delvis eller total infertilitet
  • Uregelmessig / uteblitt menstruasjon
  • Akne
  • Vektøkning eller vansker med å gå ned i vekt
  • Insulinresistens
  • Forhøyet testosteron
  • Økt hår i ansikt og magen
  • Mannlig håravfall(tinning) og/eller mindre håravfall
  •  
  • Tretthet
  • Nedstemthet
  • Lite sexlyst

 

Hva forårsaker PCOS

Det endokrine systemet er meget kompleks og har blitt forsket på i over 75 år.  Norske forskere og Helsenorge har ingen ordentlig årsaksforklaring på PCOS, men kobler det til genetikk. Likevel finnes det utenlandske forskere som stadig legger ut nye studier på PCOS. Den forskningen som finnes i dag viser til  at kvinnenes hormonelle ubalanse kan skyldes insulinresistens. PCOS-symptomene kan komme og gå med tanke på livsstilen til damene, men 50 – 70 prosent påvirkes av insulin resistens. [7]

 

For mye mannlige hormoner vanlig ved PCOS

De mannlige kjønnshormonene er ofte høye hos kvinner med PCOS.  Man ser at forhøyet nivå av luteiniserende hormon (LH) øker utskillelsen av sexhormonet (SHBG) som ofte binder til eller inaktiverer testosteron. Når vi har et lavt nivå av SHBG så binder vi mindre testosteron. Mindre SHBG leder til et høyere nivå av sirkulerende ubundet testosteron.  Effekten blir at disse kvinnene har forhøyet nivå aktive mannlige hormoner, økt utskillelse og redusert binding. Faktisk er det estimert at 80 prosent av kvinner med forhøyet mannlige kjønnshormoner har PCOS [8].

 

Kan et ketogent kosthold forbedre helsen hos en dame med PCOS?

En studie fra 2002 viste at fem kvinner fikk en bedre hormonell status med et ketogent kosthold. Kvinnene var i gjennomsnitt 34,5 år og veide ca 102,5. Egentlig deltok 12 personer i studien der syv hoppet av opplegget etter 8 uker og derfor ble tatt vekk fra sluttrapporten. De andre fem personene fullførte hele perioden på 24 ukerDe fem spiste ketogent kosthold og utviklet ketonuria det vil si utviklet “ketose”. Etter 24 uker hadde kvinnene i gjennomsnitt gått ned 10 prosent av sin egenvekt ( 4 – 16 prosent ) og fått en klar forbedring i blodfetter (triglyserider), blodsukker og redusert insulinresistens. I tillegg fikk de bundet mer testosteron og det frie testosteronet gikk ned. LH/FSH  balansen bedret seg og blodtrykket gikk ned. Kostholdet bedret typiske PCOS symptomer [1].

 

Hva er et ketogent kosthold? (ketose)

Denne dietten fører til at kroppen havner i ketose der din lever produserer ketoner som drivstoff heller enn å brenne karbohydrater(glukose).  Når du er i ketose brenner din kropp raskere fett og gir et bra fokus på hjernen. (NB, kroppen bruker noen uker til å komme i ketose). Denne dietten kan være en bra alternativ for en med PCOS, siden kvinner med PCOS ofte har overvekt. Med denne dietten mister du vekt raskt og kan forbedre fertiliteten samt PCOS symptomer [9,10]. Det er også fordelaktig for insulinresistens som påvirker vår hormonelle balanse i følge to kliniske studier [11, 12].

 

Ketose forbedrer insulinfølsomheten og reduserer testosteron.

Studien fra John C Mavropoulos [1]  viser at det er mulig å redusere sitt blodsukker, fritt testosteron, fastende serum insulin, forbedre ratio mellom LH/FSH og PCO-symptomer i løpet av  6 måneder. PCOS er ofte assosiert med hyperinsulinemia (høyt insulin) En studie [2] viste at høyt insulin øker utskillelsen av androgener fra eggstokken men reduserer sirkulerende sexhormoner (SHBG). John C Mavropoulos sin studie med ketose og PCOS viser at ketose fører til en redusering av disse prosessene. I tillegg ser vi en reduksjon i LH/FSH ratioen som skyldes forbedret insulinfølsomhet.

 

Ketogent kosthold for alle med PCOS?

Generelt sett er en begrenset karbohydrat-diett/livsstil bra for de med PCOS. Ketogent kosthold er spesielt bra hvis man vil forbedre fertiliteten, redusere PCOS symptomer og mistet fem til ti prosent av den totale kroppsvekten din [13,14,15,16].

 

Er du motivert til å prøve et ketogent kosthold for å få bedre hormonell aktivitet?

Den 14. mars holder vår ernæringsterapeut Elisabeth Henriksson kurs i ketogent kosthold der du får med deg en matplan samt oppskrifter for å komme i gang med opplegget og få resultater.

 

 

 

 

 

 

 

 

Elisabeth Henriksson

Ernæringsterapeut