Derfor bør du spise quinoa

Quinoa har blitt mer populært i Norge de siste årene, og er å finne i flere gode oppskrifter rundt om på nettet. Den blir betraktet som supermat, metter lenge, er naturlig glutenfri og inneholder gode og viktige næringsstoffer. Hva mer er det å ønske seg?

For å inspirere deg i matveien og forhåpentligvis få deg til å ta de sunne og bedre valgene, vil vi i denne artikkelen presentere enda mer fakta om gullfrøene, hva det kan brukes til og hvordan du tilbereder det.

Full av næring

Quinoa stammer fra Andesfjellene i Sør-Amerika, og er frøet til en plante i slekt med spinaten. Frøet er en rik kilde til protein bestående av essensielle aminosyrer. Den inneholder blant annet lysin, som bidrar til vekst og reparasjon av kroppsvev. I tillegg har quinoa et høyt innhold av kostfiber og mineraler, som fosfor, folat og magnesium.

Hva kan quinoa brukes til?

Quinoa passer å brukes i alle typer salater, da den ikke har en veldig fremtredende smak. I tillegg kan den brukes i kjøtt- og grønnsaksretter, supper, grøter og gryteretter, samt bakverk som muffins og brød. Quinoa fås også kjøpt som puffet, som kan være fint å bruke i frokostblandinger eller energibarer.

I tillegg kan du bruke quinoa som tilbehør til de rettene du vanligvis bruker ris, pasta, poteter eller brød til. Eksempelvis inneholder ris verken fiber eller noe særlig mineraler, i motsetning til quinoa – som er proppet full av næringsstoffer.

Tilberedningsmåte

Det er enkelt å tilberede quinoa!

  • Da quinoaen inneholder naturlige bitterstoffer, er det essensielt å skylle den i en sil.
  • Så har du i én del ukokt quinoa og dobbelt så mye vann i en kasserolle med lokk. Eksempelvis kan du ta 1 dl quinoa og 2 dl vann.
  • La det koke i 10 minutter, før du tar kasserollen av platen og lar den stå i ti minutter til – fortsatt med lokket på.
  • Smak til med litt salt (eventuelt olivenolje), server og nyt!