Derfor bør du spise mer banan

Bilde av Chuttersnap gjennom UnSplash

Det er flere som er redde for å spise banan fordi den er «fetende» – men det anbefaler vi å revurdere! Sunnere og bedre «fast food» skal du nemlig lete lenge etter. Det er nok mye annen ferdigprodusert mat og drikke vi hiver i oss daglig som kan kuttes ut før en banan. Proppfull av næringsstoffer kan du faktisk spise en banan hver eneste dag!

Her kommer noen få av bananens fantastiske egenskaper:

Et sunt indre

Bananen er rik på kalium som fremmer en sunn hjertefunksjon og kan minske risikoen for åreforkalkning og blodpropper. Ved stress reduserer vi kaliumnivået i kroppen, så en banan kan være til nytte i en stresset situasjon. Bananer kan øke kroppens evne til å ta opp viktige næringsstoffer, deriblant nevnte kalsium.

Bananer har i tillegg en syrenøytraliserende og beroligende effekt, og kan minske risikoen for blant annet halsbrann og såre tarmer. Syrenøytral mat er faktisk mat som kreftceller misliker sterkt.

Bananer inneholder også mye fiber, som har en stabiliserende virkning på fordøyelsen. Den kan hjelpe mot forstoppelse og diare ved å gjenskape en god bakterieflora.

Perfekt til treningsøkter

Banan blir søtere jo mer moden den blir. Stivelsen i bananen omdannes til fruktose i modningsprosessen. For en rask økning av blodsukkeret før en treningsøkt, bør du velge en brun banan. Trenger du energi over lengre tid, kan du velge en gul-grønn banan.

Bananen er velegnet for å gi energitilskudd og er derfor ideell å spise før og etter fysisk aktivitet, da kroppen fort tar til seg næringen. To bananer gir nok energi til en fysisk økt på omtrent 90 minutter. Banan inneholder mye magnesium som er viktig for skjelettet og bygging av muskler.

Banan gjør deg gladere

Banan er rett og slett en humørspreder, da den inneholder mye av aminosyren tryptofan som omdannes til serotonin i kroppen. Serotonin påvirker sentralnervesystemet, og et for lavt nivå av serotonin kan føre til depresjon, angst, migrene, tinnitus, fibromyalgi, bipolar lidelse, tvangslidelser og angst.

Google gjerne bananen selv for å finne ut enda mer om alle de gode næringsstoffene i bananen!