Hjemmelaget nøttemelk på 1-2-3

Nøttemelk er et supert alternativ til de som vil bytte ut den vanlige melken. Den er naturlig laktosefri, og slike alternativer til melk har blitt veldig populært den siste tiden. Andre alternativer inkluderer blant annet rismelk, kokosmelk og havremelk.

Nøttemelken smaker nydelig og er veldig næringsrik, bestående av mye sunt fett og nyttige proteiner. I tillegg inneholder den mye vitaminer og mineraler.

Hva kan nøttemelken brukes til?

Du kan drikke melken for seg selv, men den er også god å bruke til frokostblanding, i grøt, smoothie, kakao, supper og annen matlaging.

Det kan lages melk av alle typer nøtter! Forsøk deg frem med de nøttene du liker eller tolererer best, for eksempel hasselnøtter, cashewnøtter, macadamianøtter, paranøtter eller mandler. Du kan også blande nøttetyper i samme melk.

Lag den hjemme!

Selv om det finnes mange gode alternativer i dagligvarebutikkene, er det alltid best med hjemmelaget – så hvorfor ikke lage selv? Det er enkelt og tar ikke lang tid. I tillegg får du den reneste nøttemelken fri for tilsatte stivelser som noen av ferdigmelkene ofte kan inneholde.

Alt du trenger er nøtter, vann, en sikt og en god blender.

Fremgangsmåten til ca. 8 dl ferdig nøttemelk:

  • 2,5 dl nøtter
  • 7,5 dl kaldt vann
  • 1 krm fint salt
  • Eventuell søtning, som noen dråper økologisk vaniljeekstrakt eller 1 ts honning (kan sløyfes)

 

Legg nøttene i kokende vann over natten, de skal ligge i minst 6 timer.

Hell av vannet, ta av skallet og skyll de godt.

Ha nøttene og 4,5 dl kaldt vann i en blender, og kjør dette godt sammen til nøttene er finhakket og godt blandet med vannet.

Tilsett resten av vannet (3 dl) og eventuell søtning. Blend så litt til.

Sil blandingen i en sikt eller i et osteklede. Du skal sile av mest mulig av melken.

Hell den så over i en ren flaske og sett til kjøling. Melken kan oppbevares 5-6 dager i kjøleskap.